Inleiding

Op zoek naar een geschikt blokje leek het kleine JLO blokje een goede kandidaat: klein, compact en met 2V handschakeling. Na een bezoek aan het JLO museum (www.jlomuseum.nl) en het enthousiasme van Clemens Jansen werd het JLO blokje de definitieve keus: voor een redelijke prijs een nagenoeg nieuw en bovenal elegant blokje, met garantie!

Het originele blokje heeft echter enkele zaken die voor de Imme-nabouw nadelig zijn:

  1. Het blokje heeft een "oog" bovenaan de cilinderkop ter bevestiging aan het motorframe;
  2. Vanwege de NL-wetgeving is het blokje van origine voorzien van een trapas. Onpraktisch en bovenal lelijk;

Ombouw naar een "mokick"

Clemens Jansen heeft het blokje omgebouwd tot een exemplaar waarbij de trapas tot "kick-starter" is omgebouwd. Hieronder staan enkele foto's van dit bouwproces:

JLO blokjes werden vaak als "stationairmotor" gebruikt. Ook dit motortje heeft daartoe 2 ophangpunten. Deze worden dankbaar voor de Imme-nabouw gebruikt, om het ophangpunt aan de cilinderkop te laten vervallen. Het blokje wordt immers niet aan het frame bevestigd, omdat dit op de bewegende achterbrug wordt gemonteerd.

De "mockick" als eindresultaat

Hieronder staan twee afbeeldingen van het eindresultaat.

Het eindresultaat? Kijk en luister.

JLO filmpje